Veřejný prostor je využíván mnoha skupinami obyvatelstva, mnohdy s protichůdnými požadavky, které je potřeba skloubit. Děti se díky humorným profilům vcítí do identity jednotlivých věkových skupin a uvědomí si specifické požadavky každé skupiny. Pomocí pocitové mapy pak zaznamenají své emoce z místa v blízkosti školy, které dobře znají, podívají se na ně tedy očima někoho jiného. Následuje debata vedoucí ke kompromisu.
Uvědomit si, že je potřeba se o prostor kolem sebe zajímat a dívat se na něj nejen ze svého pohledu, ale také z pohledů všech ostatních skupin obyvatel, a že je potřeba veřejný prostor kolem nás pečlivě plánovat a co nejpřesněji zformulovat problémy místa, aby bylo možné předat úkol architektovi, který má potom za úkol všechny požadavky skloubit do jediného reálného řešení. Aktivita rozvíjí u dětí kromě toho také skupinovou spolupráci, naslouchání cizímu názoru, umění dojít ke kompromisu, stanovování priorit a v neposlední řadě obhajování a prezentování svého názoru.Přínos: pojmenování problému, kompromis, naslouchání, práce ve skupině
*****
Podrobný popis lekce s metodickým komentářem k jednotlivým aktivitám a výkladu problematiky naleznete v příloze.
Projekt byl pilotně zkoušen na ZŠ Filosovské v Praze.
*****
Markéta Kačenová • Karolína Kopecká • Marie Kadlecová
Materiál vznikl v rámci projektu Architekti ve škole po vedením a za podpory: Ing. arch. Kristýny Staré, Ing. arch. Aleše Hamhaltera, Ing. arch. Ondřeje Teplého, Mgr. Josefa Čevory.
Vypracováno v rámci studentského workshopu (za podpory SGS12/204/OHK1/3T/15, FA ČVUT a Nadace české architektury) na FA ČVUT v zimním semestru 2014/2015, který vznikl jako součást dlouhodobého projektu „Architektura ve vzdělávání“ – Architekti ve škole.
Editace: Mgr. Zuzana Pechová, Ph.D., Ing. arch. Kristýna Stará
Dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.