Cesta do školy

21.12. 2015 Kateřina Průchová • Karolína Koubová
Klíčová slova: MapaHraKrajinaHodnotyMěstoVnímavostOrientaceVztah k místu
Ohodnoťte kvalitu metodiky:

Popis projektu

Program je založený na kreslení své reálné cesty z domu do školy. Cílem je zmapování cesty, vnímavost a vztah ke svému okolí. Po první úloze, by si každý z účastníků měl uvědomit, čeho si na svém okolí váží nejvíce. Tento prvek pak přenese do další úlohy, kde už společně s dalšími spolužáky, vytváří „ideální  cestu“. Naučí se tak vést dialog a umět dohodnout se na kompromisu.  Konečná řešení si navzájem ohodnotí.

Zadání

Nakresleme s dětmi jejich cestu do školy tak, aby byly chronologicky zobrazeny jednotlivé prvky, budovy, místa a prostory, které při své cestě potkávají a kterých si všímají.

Diskutujme společně nad jejich vjemy a bavme se o tom, proč nás něco zajímá a něčeho či ani nepovšimneme; proč se nám něco líbí a jiné bychom nechtěli potkávat; co nás nejvíce zaujme, atd.

Odpočiňte si u hry Stavitel, na níž naleznete návod v přiložením metodickém listu a pokračujme v úloze. Postačí Vám pexeso z přílohy, hrací kostky a tužka s papírem.

Děti se rozdělí do skupin po pěti. Ve skupině na společnou cestu z první části úlohy každý umístí své oblíbené místo či to, které ho zajímá. Prázdná místa doplní dle své fantazie dalšími prvky, které se ve městě vyskytují. V rámci společné práce, kdy se učíme respektu ke společně tvořenému veřejnému prostoru, postupně vzniká rozmanitá cesta.

Děti si vzájemně své cesty prezentují, hodnotí a vysvětlují. Diskutujeme nad klady i zápory a důvody, které nás vedly k našim hodnocením.

****

Podrobný popis lekce s metodickým komentářem k jednotlivým aktivitám a výkladu problematiky naleznete v příloze.

Metodiky ke stažení
Metodiky ke stažení
00 návod
01 prezentace úlohy
02 pexeso

Výstupy projektu

Poznámky

Projekt byl pilotně zkoušen na ZUŠ Vítězslava Nováka v Jindřichově Hradci.

*****

Kateřina Průchová • Karolína Koubová

Materiál vznikl v rámci projektu Architekti ve škole po vedením a za podpory: Ing. arch. Kristýny Staré, Ing. arch. Aleše Hamhaltera, Ing. arch. Ondřeje Teplého, Mgr. Josefa Čevory.

Vypracováno v rámci studentského workshopu (za podpory SGS12/204/OHK1/3T/15, FA ČVUT a Nadace české architektury) na FA ČVUT v zimním semestru 2014/2015, který vznikl jako součást dlouhodobého projektu „Architektura ve vzdělávání“– Architekti ve škole.

Editace: Mgr. Zuzana Pechová, Ph.D., Ing. arch. Kristýna Stará

Licence Creative Commons

Dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Související metodiky a návody


Dobyvatel

Základní škola | 01.12. 2017


VP a orientace v něm

Střední škola / Gymnázium, Základní škola | 24.04. 2015


Jak vidí pták

Základní škola | 01.12. 2017