Vzdělávací cíl
Cílem tohoto programu je rozvíjení poznatků o materiálech a seznámení se s životností materiálu, zpracováním a používáním na stavbě.
Ukažme dětem cestu materiálu od přírodní formy až po výslednou stavbu. Dítě by si mělo připomenout již získané znalosti a doplnit je o další informace.
Důležitým bodem programu je výroba vlastního domu s využitím představených materiálů. Dítě se tedy seznámí s materiálem nejen teoreticky, ale bude si moci materiál „osahat“ na připravených ukázkách a také ho použít při výrobě domku.
Celý program je koncipovaný tak, aby během něj děti zapojily co nejvíce smyslů. U dítěte se budou rozvíjet kompetence k učení, k řešení problémů během her, bude rozvíjena komunikace během diskuze a manuální zručnost v závěrečné části. Děti také rozvíjí sociální jednání při společné spolupráci. Při výrobě domku je především rozvíjena koordinace rukou a oka a zvládání jemné motoriky.
Vzdělávací cíle dle oblastí rozvoje dítěte:
Dítě a jeho tělo
Rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti jemné motoriky, ovládání pohybového aparátu těla a tělesných funkcí (hry, lepení domků)
Rozvoj a užívání smyslů
Dítě a jeho psychika
Rozvoj intelektu dítěte, řeči a obohacení slovní zásoby, rozvoj komunikačních dovedností a kultivovaného projevu
Rozvoj kreativity a sebevyjádření
Stimulace osvojení a rozvoje jeho vzdělávacích dovedností
Rozvoj soustředění a pozornosti
Řešení problémů a úkolů
Rozvoj a kultivace mravního a estetického vnímání, cítění a prožívání
Dítě a ten druhý
Podpora komunikace dítěte k ostatním dětem a dospělému
Posilování, kultivace a obohacování jejich vzájemné komunikace
Posilování sociálního chování
Respektování potřeb jiného dítěte
Dítě a společnost
Získání materiálních a duchovních hodnot, seznamování dítěte se světem kultury a umění
Vytvoření povědomí o hodnotách staveb
Osvojení základních poznatků o prostředí
Rozvoj společenského a estetického vkusu
Dítě a svět
Získání povědomí o světě, vlivu člověka na životní prostředí
Seznámení dítěte s prostředím, ve kterém žije – stavbami
Vytvoření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním i technickém prostředí
Pochopení změn způsobených lidskou činností
Cílová skupina
Předškolní věk 5–7 let.
Časový rozsah
45 min výklad prokládaný hrami + 45 min praktická část.
Pomůcky
Projektor, počítač/notebook, materiály na ukázku-dřevěný trám, kámen, cihla, dva oblázky, šátek, vytištěné fotky staveb (viz příloha 02), kartonové domečky (podklad viz příloha 03-04), nařezaná balza, nalámaná břidlice, vystřihané cihly z papíru, lepidlo (Herkules), štětce.
Výukové metody
Výukové metody dle oblastí:
Dítě a jeho tělo
Lokomoční pohybové činnosti
Nelokomoční pohybové činnosti
Manipulace s materiály – seznámení dětí s materiálem
Smyslové hry
Konstruktivní činnost
Dítě a jeho psychika
Společné diskuze a rozhovory
Poslech prezentace – pochopení pojmů a osvojování poznatků
Pozorování přírodních materiálů a hry s nimi
Estetické a tvůrčí aktivity
Dítě a ten druhý
Komunikační aktivity
Hry
Dítě a společnost
Aktivita přibližující dítěti svět kultury a umění
Zachycování skutečnosti ve svém okolí a vyjadřování své představy pomocí výtvarných dovedností a technik
Dítě a svět
Praktické činnosti, na jejichž základu se dítě seznamuje s různými materiály a získává zkušenosti s jejich vlastnostmi
Vzdělávací obsah, vzdělávací obor
Dítě a jeho tělo, Dítě a jeho psychika, Dítě a ten druhý, Dítě a společnost, Dítě a svět
Tímto programem je vhodné doplnit vzdělávací bloky týkající se přírodních materiálů, okolního prostředí, měst nebo staveb.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE
Kompetence k učení, kompetence k řešení problémů, kompetence komunikativní, kompetence sociální a personální, kompetence činnostní a občanské

Scénář
1. SEZNÁMENÍ
1.1 Otázky
Kladení otázek zjišťujících znalosti a přehled dětí o dále probíraných materiálech.
1. Z čeho se staví domy?
2. V čem bydleli lidé z pravěku?
3. Jaké materiály se používaly v historii?
Čas – 5 min.
1.2 Komunikace ve skupinách
Čas – 5 min.
Poznámky
Rozdělení dětí do dvou skupin podle typu jejich vlastního bydlení (byt vs. rodinný dům). V každé skupince pokládat otázky a diskutovat s dětmi.
1. Co máte rádi ve vašem domě/bytě? (zahrada, výhled, balkón, velké pokoje, hřiště v okolí)
2. Z čeho si myslíte, že je váš dům postaven?
2. DŘEVO
2.1 Prezentace (viz příloha 01)
Potřeby – Projektor, počítač/notebook, prezentace s fotografiemi, dřevěný trám na ukázku.
Čas – 8 min.
Tipy pro realizátora
Během prezentace diskutovat s dětmi a pokládat otázky (např. co je na obrázku; co si myslí, že to je; jak to vzniká; jak se s tím pracuje/jak se to zpracovává a mění v čase; k čemu se to používá a jak; jestli už to někdy viděli a v jaké podobě atd.).
Poznámky
Obr. č. 1 – Dřevěné špalky: Zmínit typickou barvu dřeva, povrch, dva typy (listnaté, jehličnaté stromy)
Obr. č. 2 – Les: Dřevo získáváme v lese. Stromy se kácí staré 60-80 let (Přirovnání: Když teď zasadíte strom, budete ho moci pokácet, až budete staří tak, jako váš dědeček).
Obr. č. 3 – Zvířátka kácející strom: Stromy kácí dřevorubci sekerou.
Obr. č. 4 – Dřevorubec: Nebo se stromy kácí s pomocí motorové pily. Povolaná osoba musí mít ochranný oděv kvůli bezpečnosti. Dále si musíme dát pozor na směr, kterým bude strom padat.
Obr. č. 5 – Trámy: Z kmenů se na pile vyřežou trámy nebo fošny, které se již přímo používají na stavbu domů.
Obr. č. 6 – Rozestavěný objekt: Na obrázku je vidět průběh výstavby dřevostavby. Trámy jsou použité jak na obvodové zdi, tak jako nosná konstrukce střechy.
Obr. č. 7 – Dřevěná roubená chata: Už hotová stavba - roubenka. Děti znají z pohádek. V dnešní době stavba sloužící spíše k rekreačním účelům.
Obr. č. 8 – Nová dřevostavba: Ukázka novostavby ze dřeva navržené architektem. Stěny netvoří trámy skládané na sebe. Trámy jsou zakryté dřevěným obkladem.
2.2 Hra
Potřeby
Čas – 5 min
Poznámky
Děti budou dostávat otázky. Pokud si myslí, že správná odpověď je ANO, postaví se. V případě, že správná odpověď je NE, zůstanou sedět. Při každé otázce dojde následně ke zhodnocení a vyřčení správné odpovědi s vysvětlením a odůvodněním.
1. Je umyvadlo ze dřeva?
2. Je špejle ze dřeva?
3. Je komín ze dřeva?
4. Je okno ze dřeva?
5. Je podlaha ze dřeva?
3. KÁMEN
3.1 Prezentace (viz příloha 01)
Potřeby – Projektor, počítač/notebook, prezentace s fotografiemi, kámen na ukázku.
Čas – 8 min.
Tipy pro realizátora
Během prezentace diskutovat s dětmi a pokládat otázky (např. co je na obrázku; co si myslí, že to je; jak to vzniká; jak se s tím pracuje/jak se to zpracovává a mění v čase; k čemu se to používá a jak; jestli už to někdy viděli a v jaké podobě atd.).
Poznámky
Obr. č. 1 – Kámen: Zmínit typickou barvu kamenů, povrch.
Obr. č. 2 - Lom: Kameny těžíme v lomech.
Obr. č. 3 - Bagr: Kameny odlamuje a převáží například bagry.
Obr. č. 4 - Kameny s nepravidelným povrchem: Kameny mohou mít nepravidelný tvar. Tak jak se vytěží, se mohou rovnou použít.
Obr. č. 5 - Stěna z lomového kamene: Zde je vidět příklad zdi postavené z lomového kamene. Práce je velmi pracná. Hledají se kameny, které vedle sebe budou zapadat.
Obr. č. 6 - Hrad: Z lomového kamene se stavěly například hrady.
Obr. č. 7 - Kamenné kvádry: Druhou formou, jak se kámen používá, je opracovaný kámen do pravidelných tvarů.
Obr. č. 8 - Tesání kamene: Opracování kamenů do krychlí nebo kvádrů je velmi náročné. Zde pán tesá kámen majzlíkem a kladivem.
Obr. č. 9 - Kvádříková zeď: Zeď vyskládaná z opracovaných kamenů.
Obr. č. 10 - Kostel: Příklad stavby postavené z kvádříkového zdiva.
Obr. č. 11 -Hrad (shrnutí): Kámen je velmi pevný a silný materiál. Je velmi trvanlivý. Důkazem jsou hrady.
3.2 Hra
Potřeby – 2 oblázky, šátek
Čas – 5 min
Poznámky
Děti se postaví do kruhu. Jeden z nich se postaví doprostřed a zaváží se mu oči šátkem. Náhodné dítě v kruhu dostane do rukou dva oblázky, se kterými o sebe začne ťukat. Dítě se zavázanýma očima musí po sluchu dojít k dítěti s kamínky. V dalším kole se děti vymění. Doporučené opakování je min. 3krát.
4. CIHLA
4.1 Prezentace (viz příloha 01)
Potřeby – Projektor, počítač/notebook, prezentace s fotografiemi, červená cihla na ukázku.
Čas – 8 min.
Tipy pro realizátora
Během prezentace diskutovat s dětmi a pokládat otázky (např. co je na obrázku; co si myslí, že to je; jak to vzniká; jak se s tím pracuje/jak se to zpracovává a mění v čase; k čemu se to používá a jak; jestli už to někdy viděli a v jaké podobě atd.).
Pro lepší vysvětlení vazby cihel použít lego. Postavit kostičky lega na sebe – zeď nedrží pohromadě. Kostičky postavené stejně jako cihelná zeď – zeď je pevná.
Poznámky
Obr. č. 1 – Cihla: Zmínit typickou červenooranžovou barvu cihly, hrubý povrch, tvar kvádru
Obr. č. 2 – Sušení cihel na slunci: Na obrázku vidíme původní výrobu cihel. Cihly se vyráběly z hlíny se slámou. Touto směsí se naplnila forma, kde cihla získala svůj typický tvar. Cihly se poté sušily na slunci, dokud dostatečně neztvrdly.
Obr. č. 3 - Pec na pálení cihel: Dnes se cihly vypalují v peci. Vyskládají se na sebe a pod nimi se zapálí oheň. Cihly jsou poté pevné a tento způsob výroby je rychlejší než sušení cihel na slunci.
Obr. č. 4 - Zedník: Zde vidíme zedníka stavějícího zeď. Zedník vše měří, aby byla zeď rovná. „Víte, jak se jmenuje nástroj, který zedník používá?“ (vodováha), „Víte, proč musí být zeď rovná?“ (Aby nespadla)
Obr. č. 5 - Zeď (detail): Na obrázku vidíme způsob skládání cihel. Je vidět, že je jedna vrstva cihel posunuta o půl cihly než vrstva nad a pod ní. (Vysvětlit na legu)
Obr. č. 6 - Rozestavěný objekt: Na obrázku je vidět průběh výstavby z cihel.
Obr. č. 7 - Cihelný dům: Na fotografii domu je vidět cihelný dům. Poznáme ho podle typické červené barvy a můžeme rozeznat vazbu (skladbu) jednotlivých cihel.
2.2 Hra s cihlou
Potřeby – Cihla
Čas – 4 min.
Poznámky
Děti utvoří kroužek a na zem se mezi dvě z dětí umístí cihla. Děti začnou chodit v kroužku a překračují přitom cihlu. Na tlesknutí se kruh zastaví v pohybu a tomu, kdo stál nad cihlou, se položí otázka.
Typy otázek:
1. Co je těžší – dřevo nebo cihla?
2. Jakou má cihla barvu?
3. Jaký má cihla povrch?
4. Jak se mají skládat cihly na sebe?
5. VÝROBA DOMEČKŮ
5.1 Rozdělení do skupin
Potřeby – Barevné fotografie domů (viz příloha 02).
Čas – 3 min.
Poznámky
Dětem budou rozdány fotografie domů. Každé dítě obdrží jednu fotografii. Děti rozeznají daný materiál, ze kterého je postavena stavba na obrázku a dojdou na místo, kde je umístěna ukázka tohoto materiálu (dřevěný trám, cihla, kámen). Tyto materiály je nejlepší umístit na pracovní místo, kde se bude nalepovat na domeček daný materiál. Děti se tak rozsadí na určená pracovní místa.
5.2 Výroba domečků
Potřeby – kartonové domečky (podklad viz příloha 03-04 – ideálně připravit makety domečků předem), lepidlo (Herkules), nůžky, štětec, nalámaná břidlice, naštípaná balza na proužky, nastřihaný červený papír do tvaru cihel (papír s reliéfem).
Čas – 20-40 min.
Tipy pro realizátora
Pomáhat dětem s lepením (ideálně na každém stanovišti jeden dohlížející člověk).
Poznámky
Ve třídě jsou připravené tři pracovní místa (každý materiál má svoje stanoviště). Na každém stanovišti je vhodné, aby jeden člověk dohlížel na práci dětí a pomáhal jim s lepením. Balzu je vhodné délkově dětem upravit. Cihly si mohou přestřihávat nůžkami sami.
První krok při práci dětí je natřít jednu stranu lepidlem. Na tu se pak klade připravený materiál. Všechny použité materiály drží lepidlem Herkules (břidlice musí být naštípaná opravdu na tenké plátky).
Po nalepení jedné strany mohou děti zůstat na svém stanovišti nebo změnit materiál. Děti tak navrhují fasádu svého domečku.